Konsultacija dėl Viešosios geležinkelių infrastruktūros 2025–2026 m. tarnybinio traukinių tvarkaraščio tinklo nuostatų pakeitimų projekto

Konsultacijos pradžia: 2025 m. rugsėjo 18 d.

Konsultacijos pabaiga: 2025 m. spalio 16 d. (imtinai)

Pastabas/pasiūlymus teikti: AB „LTG Infra“ Paslaugų vystymas ir pardavimai, Paslaugų reglamentavimas, ekspertas  Erikas Jankūnas,  el. paštas:  erikas.jankunas@ltginfra.lt

Vadovaudamasi Konsultavimosi su geležinkelio įmonėmis (vežėjais), pareiškėjais ir kitais asmenimis taisyklėse, patvirtintose AB „LTG Infra“ generalinio direktoriaus 2025 m. balandžio 3 d. sprendimu Nr. SPR-L1(INFRA)-41/2025, nustatyta tvarka, viešosios geležinkelio infrastruktūros valdytojas AB „LTG Infra“ (toliau – Valdytojas), parengė ir skelbia Viešosios geležinkelių infrastruktūros 2025–2026 metų tarnybinio traukinių tvarkaraščio tinklo nuostatų pakeitimų projektą (toliau – projektas) viešajai konsultacijai su suinteresuotomis šalimis.

Projektas parengtas atnaujinant Viešosios geležinkelių infrastruktūros 2025–2026 metų tarnybinio tvarkaraščio tinklo nuostatus (toliau – Tinklo nuostatai) šiais aspektais:

1. Atsižvelgiant į Valdytojui adresuotame Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos 2025 m. birželio 20 d. rašte Nr. (71.5Mr)1B-1593 „Dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatų turinio“ pateiktas pastabas dėl Tinklo nuostatų turinio ir jų atitikties Viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatų turinio reikalavimų aprašui, patvirtintam Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos 2020 m. gegužės 18 d. įsakymu Nr. (1.9E)1V-524 „Dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatų turinio reikalavimų aprašo patvirtinimo“, Valdytojas ribota apimtimi detalizuoja ir tikslina:

1.1. Tinklo nuostatų 2.3.8 punkto „Maksimalūs traukinių ilgiai“ 3 papunkčio formuluotę, joje patikslinant išimtinius atvejus, kai geležinkelio įmonė (vežėjas) gali formuoti ilgesnius nei numatyta Tinklo nuostatų 5 priede traukinius;

1.2. Tinklo nuostatų 3.4.2 punkto „Reikalavimai Pareiškėjų darbuotojams“ 1 dalies formuluotę pagal Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 20 straipsnio 1 dalies reikalavimus;

1.3. Tinklo nuostatų 3.5 punkto „Naudojimosi Infrastruktūra sąlygų laikymosi kontrolė“ 3 papunkčio formuluotę;

1.4. Tinklo nuostatų 4.2 punkto „Bendrasis Pajėgumų skyrimo proceso aprašymas“ 10 papunkčio formuluotę pateikiant nuorodą į Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 291 straipsnio 10 dalį;

1.5. Tinklo nuostatų 4.2.1 punkto „InfraGo“ 1, 5 ir 6 dalys nurodant, kad pavėluotos paraiškos turi būti teikiamos naudojant Valdytojo sukurtą informacinę sistemą „InfraGo“;

1.6. Tinklo nuostatų 4.3.1 punktas „Bendroji informacija“ jį papildant 2 papunkčiu ir kartu pridedant informaciją apie pajėgumų apribojimus ir konsultacijų su pareiškėjais ir geležinkelių paslaugų įrenginių operatoriais tvarką;

1.7. Tinklo nuostatų 4.5.1.1 punkto „Paraiškų skirti pajėgumus teikimas“ 3 papunkčio formuluotę, joje papildomai nustatant, kad prašymai gauti pirminio tarnybinio traukinių tvarkaraščio projekto išrašą grafine forma yra teikiami Valdytojui elektroniniu paštu;

1.8. Tinklo nuostatų 4.5.1.3 punkto „Pirminio tarnybinio traukinių tvarkaraščio projekto rengimas“ 9 papunkčio formuluotę, joje įterpiant sąlygą dėl tarnybinio traukinių tvarkaraščio projekto pateikimo grafine forma procedūros;

1.9. Tinklo nuostatų 4.5.1.3 punkto „Pirminio tarnybinio traukinių tvarkaraščio projekto rengimas“ 22 papunkčio formuluotę, joje apibrėžiant išimtinius atvejus;

1.10. Tinklo nuostatų 4.5.3 punkto „Paskutinės minutės paraiškos“ 5 papunkčio formuluotę, joje patikslinant Pareiškėjo teikiamų dokumentų kopijų teikimo tvarką;

1.11. Tinklo nuostatų 4.5.4 punkto „Pareiškėjų pateiktų paraiškų derinimo procedūra“ 1 papunkčio formuluotėje esanti nuoroda, ją suderinant su Tinklo nuostatų 4.5.1.3 punkto 11 papunkčiu;

1.12. Tinklo nuostatų 4.8.2 punkto „Pajėgumų skyrimo tvarka vietoje jau skirtų
pajėgumų Valdytojo iniciatyva“ 1 papunkčio formuluotę, joje nurodant nuorodą į Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 298 straipsnio 1 dalį;

1.13. Tinklo nuostatų 4.8.3 punkto „Ribinės normos nustatymas ir taikymas Pareiškėjo nepanaudotiems pajėgumams“ 1 papunkčio formuluotę, ją suderinant su Lietuvos Respublikos geležinkelio transporto kodekso 296 straipsnio 4 dalimi;

1.14. Tinklo nuostatų 4.8.5 punkto „Pareiškėjui skirtų pajėgumų panaikinimas Valdytojo iniciatyva“ 2 papunkčio formuluotę, ją suderinant su Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 296 straipsnio 7 dalyje nustatytais reikalavimais;

1.15. Tinklo nuostatų 4.8.5 punkto „Pareiškėjui skirtų pajėgumų panaikinimas Valdytojo iniciatyva“ 3 papunkčio formuluotę, ją suderinant su Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 296 straipsnio 6 dalimi;

1.16. Tinklo nuostatų 5.2.1 punkto „Naudojimosi infrastruktūra apmokestinimo pagrindas“ 3 papunkčio formuluotę, joje nurodant Išlaidų, tiesiogiai patiriamų dėl traukinių eksploatavimo, priskyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo teisinį pagrindą;

1.17. Tinklo nuostatų 5.10.2 punktas „Užmokesčio už tranzito
paslaugas sudedamosios dalys“ papildytas a dalimi, pridedant, jog užmokesčio už tranzito paslaugas sudedamąją dalį sudaro užmokestis už minimalųjį prieigos paketą (UMPP);

1.18. Tinklo nuostatų 5.10.3 punkto „Užmokesčio už tranzito paslaugas apskaičiavimas“ 1 papunkčio formuluotę, patikslinant, jog užmokestis už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra tranzito paslaugoms teikti susideda iš mokėtino UMPP ir mokėtino užmokesčio už naudojimąsi Infrastruktūra tranzito paslaugoms teikti;

1.19. Tinklo nuostatų 6.3 punkto „Veiklos įgyvendinimo priemonės“ 8 papunkčio formuluotę, patikslinant joje pateiktas aktyvias nuorodas į Konsultavimosi su geležinkelio įmonėmis (vežėjais), pareiškėjais ir kitais asmenimis taisykles;

1.20. Tinklo nuostatų 7.2 punkto „Geležinkelių paslaugų įrenginių apžvalga“ 1 papunkčio formuluotę, joje nurodant visus teisės aktus, reglamentuojančius geležinkelių paslaugų įrenginių operatorių atleidimą nuo 2017 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2017/2177 dėl galimybės naudotis geležinkelių paslaugų įrenginiais ir su geležinkeliais susijusiomis paslaugomis.

2. Taip pat Valdytojas savo iniciatyva inicijuoja šiuos Tinklo nuostatų papunkčių pakeitimus:

2.1. Patikslinti Tinklo nuostatų 2.3 punktą „Infrastruktūros tinklo aprašymas“ jame papildant informaciją apie Europos tarptautinio transporto tinklą (toliau – TEN-T);

2.2. Atsižvelgiant į Tinklo nuostatų 2.3 punkte atliktus pokyčius, Valdytojas inicijuoja Tinklo nuostatų 2.3.1 punkto „Vėžės tipai“ pokyčius papildant informacija apie TEN-T charakteristikas;

2.3. Patikslinti 2.3.12 punkto „Ryšio priemonės“ 2 papunktį.

3. Valdytojas inicijuoja Tinklo nuostatų 3 priedo „Geležinkelio linijų (tarpstočių) preliminarūs pralaidumai“ pakeitimą, jį papildant informacija apie geležinkelių linijų pralaidumą TEN-T.

4. Valdytojas inicijuoja Tinklo nuostatų 12 priedo „Naudojimosi viešąja geležinkelių infrastruktūra sutarties forma“ (toliau – Sutartis) pakeitimus, Sutartyje atliekant šiuos pokyčius:

4.1. Valdytojas, atsižvelgdamas į dabartinę praktiką, kai pareiškėjai Pasirengimo vežti formą pildo tiesiogiai „InfraGo“ sistemoje, siūlo atsisakyti 3 priedo „Pasirengimo vežti plano forma“. Atitinkamai siūloma atsisakyti Sutarties 2 priedo „Geležinkelio įmonės / Remonto įmonės traukos ar savaeigių riedmenų sąrašas“, kadangi 2025–2026 m. tarnybinio traukinių tvarkaraščio laikotarpiui Pareiškėjų duomenys apie traukos riedmenis bus tvarkomi Valdytojo sistemoje „InfraGo“ (toliau – „InfraGo“). Atsižvelgiant į minėtą pakeitimą, taip pat siūloma atnaujinti Sutarties 7.2 punktą, jame nustatant procedūras, taikomas Pareiškėjams, kai pradedami naudoti į „InfraGo“ duomenų bazę neįvesti traukos riedmenys.

4.2. Siekiant supaprastinti Sutarties tipinės formos formuluotes, siūloma standartizuoti Sutartyje anksčiau naudotas sąvokas „Vežėjas“ ir „Remonto įmonė“ vietoje jų įtvirtinant naują sąvoką – „Gavėjas“;

4.3. Siūloma papildyti Sutarties 6.3 punktą dėl „InfraGo“ paskyros valdymo: į Sutartį siūloma įtraukti „ir (ar) pildant informaciją“, nes Pareiškėjai yra atsakingi už „InfraGo“ pateikiamos informacijos aktualumą, pateikiamų duomenų teisingumą.

4.4. Sutarties 7.2 punkte siūloma atnaujinti informacija apie Valdytojo patvirtintą tikrinimo akto išdavimo tvarką.

4.5. Atsižvelgiant į Valdytojo vykdomą jo turimų informacinių sistemų vystymą, Sutartyje siūloma atnaujinti 8.1 punktą kartu keičiant traukinio lapo pildymo tvarką ir jo pateikimą Valdytojui: planuojama, kad pradėjus eksploatuoti naujas Valdytojo informacines sistemas iki šiol galiojusi Traukinio lapo įforminimo metodika (70/E) taps neaktuali, nes Pareiškėjai traukinio lapą teiks „InfraGo“ sistemoje. Šis pakeitimas sumažins Pareiškėjams administracinę naštą teikiant Valdytojui informaciją apie praėjusį mėnesį suteiktas Paslaugas, kartu su teikiamais kombinuotosios nomenklatūros kodais, nes atitinkama informacija bus renkama „InfraGo“ sistemoje.

4.6. Siūloma papildyti Sutarties 8.2 punktą nauja nuostata dėl informacijos Valdytojui pateikimo apie neplanuotą kelionės užbaigimą. Siūloma nustatyti, kad Pareiškėjas, užsisakęs pajėgumą, tačiau dėl nenumatytų priežasčių (pvz., gedimo), baigęs savo kelionę ankščiau, turės apie šį faktą informuoti Valdytoją „InfraGo“ sistemoje užpildant formą „Neplanuotos kelionės užbaigimas“ pasirenkant stotį, kurioje Pareiškėjas baigė savo kelionę.

4.7. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos saugos tyrimų įstatyme vartojamą terminologiją, siūloma patikslinti „katastrofos“ „eismo įvykio“ ir „rikto“ sąvokas ir jas atitinkamai pakeičiant į „avarijos“, „sunkios avarijos“, „incidento“ sąvokas;

4.8. Sutartyje siūloma atsisakyti nuostatos dėl Pareiškėjui suteikiamo identifikacinio kodo (buvęs Sutarties 18.1 punktas), nes ši informacija Sutarties sudarymui ir vykdymui tampa nebeaktualia;

4.9. Siūloma atsisakyti Sutarties 18.3 punkto dėl Pareiškėjo pareiškimo, kad jis laikomas susijusiu/nesusijusiu su Valdytoju;

4.10. Siūloma papildomai Sutartyje atlikti kitus, mažos apimties techninio pobūdžio patikslinimus.

5. Atsižvelgdamas į Geležinkelių bendradarbiavimo organizacijos (OSŽD) nuo 2025 m. birželio 1 d. patvirtintus Bendrosios krovinių nomenklatūros (toliau – BKN) kodų redakcijos pokyčius, Valdytojas inicijuoja Tinklo nuostatų 18 priedo „Vežamų geležinkelių transportu rinkos segmentų sąrašas, taikomas 2025–2026 metų tarnybiniam traukinių tvarkaraščiui“ pakeitimus, prie benzino ir kitų degalų krovinių vežimo segmento pridedant naujus BKN kodus – 271012, 271019, 271020, 271091 ir 271099.

6. Valdytojas taip pat inicijuoja Tinklo nuostatų 19 priedo pakeitimą, jame patikslinant tarpstočio „Rokai–Jiesia (RB)“ ilgį – iš 4,9 km į 4,3 km.