„LTG Infra“: geležinkelių tinklo priežiūros efektyvumas 21 proc. didesnis nei ES vidurkis

Geležinkelių infrastruktūrą valdanti bendrovė „LTG Infra“ skelbia reikšmingai padidinusi veiklos efektyvumą ir sumažinusi tinklo priežiūros sąnaudas, tačiau pabrėžia būtinybę užtikrinti ilgalaikį ir stabilų finansavimą, kuris leistų ne tik palaikyti esamą infrastruktūrą, bet ir ją plėtoti.

Šie duomenys buvo pateikti Europos geležinkelių infrastruktūros valdytojų platformos PRIME (Platform of Rail Infrastructure Managers in Europe) lyginamojoje ataskaitoje už 2023 metus. PRIME – tai Europos Komisijos ir infrastruktūros valdytojų iniciatyva, veikianti nuo 2013 m., kurios darbo grupė kasmet renka ir analizuoja pagrindinius veiklos rodiklius. Šioje paskutinėje ataskaitoje dalyvavo 23 infrastruktūros valdytojai, tarp jų – ir „LTG Infra“.

„LTG Infra“ per penkerių metų laikotarpį tinklo priežiūros sąnaudas sumažino net 30 000 eurų už 1 kilometrą. Geležinkelių tinklo priežiūros sąnaudos Lietuvoje yra 21 proc. mažesnės, palyginti su Europos Sąjungos vidurkiu.

„Turime rinktis – arba investuoti į naujus projektus, arba palaikyti esamą tinklą. O tai nėra tvari strategija. Reikia ilgalaikio, stabilaus finansavimo modelio, kuris leistų ne tik išlaikyti, bet ir plėtoti infrastruktūrą“, – sako „LTG Infra“ generalinis direktorius Vytis Žalimas.

Pasak jo, investicijos į geležinkelius atsiperka dvigubai – šių metų rinkos tyrimas parodė, kad kiekvienas į infrastruktūrą investuotas euras valstybei grąžina 2,04 euro. 2023 m. „LTG Infra“ gavo apie 290 mln. eurų finansavimą, iš kurio 79 proc. sudarė ES subsidijos, o bendra infrastruktūros sukurta nauda valstybei siekė beveik 591 mln. eurų.

„Tai labai aiškus signalas – investuoti į geležinkelius yra ne tik prasminga, bet ir ekonomiškai naudinga“, – pabrėžia V. Žalimas.

Infrastruktūros priežiūrai ir atnaujinimui PRIME infrastruktūros valdytojai gauna didesnes subsidijas iš šalių biudžetų ir ES, pavyzdžiui, Lietuvoje valstybės finansuojamos kapitalo išlaidos ir operacinės išlaidos  siekia 116 000 eurų už kilometrą per metus, kai ES vidurkis – 164 000 eurų.

PRIME ataskaitoje taip pat pažymima, kad Lietuva turi vieną efektyviausių krovinių vežimo geležinkeliu sistemų – net 46 proc. tinklo apkrovos tenka kroviniams (ES vidurkis – apie 20 proc.). Tačiau keleivių vežimo srityje Lietuva atsilieka – tik 1 proc. visų keleivių renkasi traukinius, kai ES vidurkis siekia 7 proc., o Šveicarijoje – daugiau nei 17 proc.

Šiuo metu „LTG Infra“ įgyvendina plataus masto modernizacijos programas, įskaitant Vilnius–Klaipėda linijos elektrifikavimą ir europinio standarto „Rail Baltica“ geležinkelio tiesimą. Iki 2050 m. planuojama elektrifikuoti daugiau nei 650 km geležinkelių, modernizuoti stotis ir plėtoti intermodalinius terminalus. Taip pat diegiami LEAN principai ir skaitmenizavimo sprendimai, leidžiantys dar labiau efektyvinti veiklą.

 

LTG grupė, kurios dalimi yra „LTG Infra“, yra didžiausia Baltijos šalyse geležinkelių grupė, savo veiklą vystanti trimis pagrindinėmis kryptimis: krovinių ir keleivių vežimas geležinkeliais, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymas, priežiūra ir plėtra. LTG grupę sudaro pagrindinės dukterinės bendrovės: „LTG Infra“, „LTG Cargo“, „LTG Link“, GTC.